my sponsor

28 Mac 2011

Monday Blues

Ahaa, pernah tak korang dengar istilah ni, mesti selalu kan. Simpton ini akan didapati pada pelajar, orang yang bekerja, suri rumah pun kena jugak. Orang yang kena monday blues ni biasanya akan rasa selalu sakit dan rasa tak best jer hanya pada hari isnin, yang jenis pemalas nak mampus, memanjang je mc hari isnin, kalau aku dapat kawan sekerja macam ni, biasa aku kata, pandai pulak sakit tu nak datang pada hari isnin je, hari selasa datang dengan segar bugar ditambah dengan muka yang tidak bersalah langsung, biasa kalau aku ternampak, aku pun buat muka tanpa perasaan, hahaha. Yang mungkin tak kena penyakit ni penganggur berhormat je kot (aku tak tuduh sapa2), sebab dia akan kata, another monday, what to do now? continue sleeping.


Jadi aku pun cari la info macam mana nak hilangkan sakit sengal ni, dan aku jumpa teknik yang diberi nama
C.A.P.A.S.C.H
Bapak pelik nama, capasch ni adalah :-

1. Call a friend and Talk about the Fun Topics

2. Allow Your Feelings be as They Are

3. Plan Your Day

4. Ask a Co-worker How Their Weekend Went

5. Stop Complaining

6. Clean Your Desk

7. Help a Co-worker

Ok, aku cuba bagi pendapat sikit, nombor satu, aku rasa yang ni berkesan, lagi-lagi kalau ada staff baru masuk yang kiut miut da bomb (untuk lelaki) atau kacak hensem bergaya Aaron Aziz (untuk perempuan). Semangat mesti berkobar-kobar, kalau yang belum kahwin, sekali tengok mesti akan kata, dada berdegap-degup dah ni, macam ada jodoh jer, hahahaha..
Yang kedua ok la, balajar macam mana kalau anda jumpa rakan sekerja yang hepi go lucky setiap isnin, buat lawak ke apa ke, mesti dalam sesuatu institusi tu, mesti ada sorang yang biasanya jadi pemecah kesunyian, cuba la, boleh hilang kot
Ketiga, rancang hari anda, mana tau ada plan atau tidak lepas kerja ke apa, tapi kalau plan lepas kerja, yang jenis kelam kelibut, tak menyempat2 nak balik pula, so yang ni untuk yang kelam kelibut, takyah plan la, hahaha
Keempat, kalau aku la, kawan aku tak tanya aku dah cerita aku buat apa masa cuti minggu, pastu aku baru tanya balik apa dia buat, mana tau ada benda interesting yang boleh disharekan
Yang kelima ni best, dan yang ni la yang selalu membuat kan aku punya monday blues menjadi teruk, bila ada sorang yang suka komplen ni, biasa komplen pasal bos la, aku suka tambah rencah, akhirnya, masing-masing macam haram nak buat kerja, biasa la dengan bos, pekerja dengan bos, mana ada pekerja suka kat bos, kalau ada pun depan-depan jer, kat belakang dia la kaki cucuk jarum paling kuat, so yang ni, untuk diri aku, aku susah kot, tak tau la korang semua
Yang pasal bersihkan meja ni, kalau aku tension kat memember aku yang jenis hidup tak teratur, meja bersepah nak mampus, kalau meja kita tersusun, tapi kat sebelah menyebelah serabut, srabut wei kepala otak aku, last2 aku yang tension sebab kena mengeluarkan ayat berapi aku, pastu kena pujuk pulak, (sebab aku tak suka tarik muka lama2), yang ni aku da cuba, buat hati tawar, buat tak paham je, lantaklah korang nak pengotor ke, apa ke, suka hati, ia berjaya
Yang last sekali, no komen, tak berjaya kot untuk aku, kerja kau, buat la sendiri, buat apa kompeni bayar ko gaji aku nak kena tolong pulak, hahaha, kerja sama je banyak, betul tak (tapi dalam hati selalunya kalau dah lambat tu aku tolong jugak, aku bukan kejam sangat pun)

Cuba la mana tau korang punya monday blues boleh hilang hari ni, Good Luck...

p/s pendapat diatas adalah diatas pendapat diri aku sendiri, tidak melibatkan yang masih hdup ataupun telah meninggal dunia
Sumber Di Sini 

1 ulasan:

  1. Sedangkan enjin kereta pun susah nak start bila dah lama tak hidup, apatah lagi orang yang nak start kerja balik hari Isnin apabila dah cuti 2 hari. Perumpamaan dia macam tulah. Oh, silap, ada sesetengah orang cuti sehari je. He he he...

    BalasPadam